004-0258-871-217
contact @ ceesom . ro
română - english - norsk
  |   mail

4 Mai 2016

Exemple de bune practici în activitatea de consiliere psihopedagogică (part. 1)

/
Postat de
/
Comentarii0

I. În cadrul activităţilor de consiliere şi asistenta psihopedagogică, am depistat, în prima fază, elevi care privaţi de o educaţie parentală adecvată (lipsa stimulării cognitive, a limbajului adecvate vârstei), sunt diagnosticaţi şi cu tulburări de atenţie şi hiperactivitate, dar şi cu deficienţe mintale uşoare.


Acestea au nevoie de sprijin şi asistenta psihopedagogică în vederea dezvoltării abilitaţilor cognitive, a limbajului şi a managementului comportamental. Datorită problemelor cognitive, comportamentale, a lipsei educaţiei preşcolare, şi a mediului socio-economic precar, aceşti copii se confruntă cu grave dificultăţi de învăţare.

Primele activităţi au fost un adevărat coşmar. A lucra cu aceşti copii a fost o adevărată provocare.În urma evaluărilor realizate la începutul proiectului, s-a depistat lipsa unui lung şir de achiziţii preşcolare. Din nefericire aceşti copii nu ştiau să mănânce, să se spele, să folosească toaleta, s-au să-şi sufle nasul. Din punct de vedere al achiziţiilor educaţionale, aceşti copii nu ştiau să ţină corect un creion, nu ştiau să asculte când li se explica ceva, nu ştiau să stea cinci minute în bancă.

articol-25-1

Din cauza deficientei intelectuale, lipsa stimulării cognitive şi a limbajului, aceşti copii nu doar pronunţau greşit anumite sunete, dar aveau şi o întârziere în dezvoltarea limbajului şi a capacităţilor cognitive. Ei nu denumeau animale, fructe, legume, obiecte de uz comun etc, ci doar foloseau gesturile pentru a indica ceeea ce le trebuie. Aveau, de asemenea, o capacitate redusă de a-şi menţine atenţia sau a memora. Nu puteau face legătura între eticheta verbal şi obiectul denumit.

Abilităţile socio-emotionale erau de nivel de 2, 3 ani; nu ştiau să relaţioneze, joace sau comunica cu ceilalţi copii. Comportamentele acestor copii erau în cele mai multe situaţii inadecvate. Prin munca în echipa a instructorilor educativi, care în permanenţă au lucrat cu psihopedagogul, s-a reuşit să se obţine progrese mici dar semnificative. Planurile de intervenţie individuale s-au realizat în conformitate cu obiectivele proiectului. Fiecare instructor educativ, psihopedagogul, şi părinţii (după şedinţe de consiliere psihopedagogică) au contribuit la obţinerea acestor progrese.

Metodele şi mijloacele educative specifice pt. problemele acestor copii, împreună cu experienţa pedagodica şi dăruirea acestor instructori, dar şi permanentă legătură cu părinţii au dus la obţinerea acestor progrese. Acum, după o perioda de câteva luni se pot vedea roadele muncii în echipa şi a contribuţiei fiecărui specialist implicat în educarea acestor copii.

Dintre abilităţile achiziţionate de aceşti copii amintim: acum ei ştiu să mănânce, să se spele, să foloseasc toaletă. Din punct de vedere comportamental, acum ei ştiu să adopte un comportament adecvat atât în relaţiile cu colegii, cât şi în activităţile de învăţare.Au învăţat să pronunţe corect anumite sunete, şi au un limbaj inteligibil.Au învăţat să-şi menţină atenţia concentrate pe o sarcină de învăţare şi chiar să realizeze cu succes anumite activităţi: să deseneze în contur, să realizeze semne grafice, să recunoască şi să numească numerele.De asemenea, au învăţat să să denumească anumite obiecte, animale, fructe, legume, dar şi să povestească anumite evenimente. Pot, să urmărească o poveste şi să respecte evenimentele petrecute în ea.

articol-25-2

Pentru obţinerea acestor progrese a fost nevoie de consilierea părinţilor în vederea „învăţării” acestora să interacţioneze şi să dezvolte abilitaţilor cognitive şi verbale ale copiilor. Ţinând cont că sunt elevi cu mari dificultăţi de învăţare, comportamentale s-au urmărit dezvoltarea abilităţile psiho-socio-emotionale conform obiectivelor propuse în planul de intervenţie individualizat, care până în acest moment au fost atinse cu succes.

Prin serviciile oferite de Centru: de asistenta şi sprijin psihopedagogic oferit copiilor şi părinţilor acestora, de dezvoltare a unor deprinderi de învăţare şi de însuşire a unor noţiuni adecvate vârstei, de dezvoltare personală (activităţi de teatru, muzică, sport, educaţie pentru sănătate), fiecare copil şi-a însuşit deprinderi psiho-socio-emotionale care să-l ajuta să progreseze într-un ritm propriu şi adecvat vârstei.

Naiman Ileana
instructor – psihopedagog

Print Friendly

Leave a Reply

Centrul Educaţional Egalitate de Şanse (nr. 132/07.11.2014/SEE), proiect finanţat în Apelul LOCAL din cadrul Programului RO10 "Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi iniţiative locale şi regionale pentru reducerea inegalităţilor naţionale şi pentru promovarea incluziunii sociale", program derulat în cadrul Mecanismului Financiar al Spaţiului Economic European (SEE) 2009-2014. Program finanţat de Granturile SEE 2009-2014 şi administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială.



www.granturi-corai.ro



www.frds.ro



www.eeagrants.org

Conţinutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a FRDS şi a Granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine iniţiatorilor website-ului.