004-0258-871-217
contact @ ceesom . ro
română - english - norsk
  |   mail

14 Mai 2016

Exemple de bune practici în activitatea de consiliere psihopedagogică (part. 2)

/
Postat de
/
Comentarii0

II. În cadrul Atelierelor de dezvoltare personală şi autocunoaştere, elevii de gimnaziu au învăţat în primul rând să se cunoască pe sine; au învăţat să se prezinte, să interacţioneze adecvat cu ceilalţi, să înveţe şi să aibe încredere în forţele proprii. Din păcate, stima de sine a acestor copii a fost foarte scăzută. Mulţi dintre ei au fost repetenţi şi au trecut printr-un eşec şcolar.


Mulţi dintre ei nu ştiau să interacţioneze decât într-un mod agresiv indiferent de contex sau situaţie, atât cu cei de vârsta lor cât şi cu adulţii. Din nefericire, eticheta negativă pusă acestor copii, lipsa de înţelegere şi toleranţă a adulţilor fac ca integrarea lor şcolară şi socială să fie mai dificilă. Dar, trecând la lucrurile pe care noi, adulţii din acest proiect le-am putut schimba, îmbunătăţi şi anume dezvoltarea unor abilităţi psiho-socio-emotionale care să-I ajute să se integreze şcolar şi social adecvat. Una dintre problemele cu care ne-am confruntat a fost lipsa de interes faţă de educaţie.

Din păcate mediul socio-economic din care provin aceşti copii nu considerau educaţia, scoala esenţială, importanta. Acum, uitându-ne la rezultatele obţinute de elevi, putem afirma că 80% dintre părinţii acestor copii au înţeles mesajul nostru referitor la importanţa educaţia şi au adoptat măsurile discutate cu ei în activităţile special dedicate lor” Părinţii fac echipă cu noi”.

articol-26-2

La începutul proiectului, mulţi dintre aceşti copii nu găseau semnificaţia educaţiei, deoarece condiţiile socio-economice, culturale, realitatea, viaţa grea le îngrădea dorinţa de a visa, de a-şi imaginea o viaţă mai fericită.

Din păcate nu am putut schimba mediul lor socio-economic, dar am putut schimba atitudinea părinţilor faţă de educaţia copiilor lor şi, de asemenea am schimbat într-un mod pozitiv atitudinea elevilor faţă de şcoală, educaţie. Nu a fost uşor să schimbăm o atitudine negative într-o atitudine pozitivă faţă de educaţie, dar a meritat tot efortul nostru. Am lucrat în echipă, fiecare instructor a avut o contribuţie semnificativă.Ca şi psihopedagog am reuşit să cresc stima de sine prin tehnici motivaţionale, prin activităţi de autocunoaştere, prin activităţi „învăţăm să învăţăm”, şi prin învăţarea unor abilităţi de relaţionare şi comunicare.

Metodele şi mijloacele folosite pentru atingerea obiectivelor propuse în cadrul acestor ateliere, sunt de specialitate şi adaptate pentru fiecare elev în parte. Pentru a înţelege care este rolul nostru şi scopul acestor activităţi oferite în cadrul centrului vă voi prezenta un evoluţia unui elev de gimnaziu. La sfârşitul clasei a V a, an şcolar 2014-2015, elevul a avut următoarea situaţie şcolară: repetent, 303 absenţe nemotivate, media la purtare 8.

Din anul şcolar 2015-2016, a frecventat centrul, iar la sfârşitul semestrului I, a avut următoarea situaţie şcolară: nici o corigenţă, media 10 la purtare şi 8 absenţe nemotivate. Acest copil era un caz de eşec şcolar şi în prag de abandon şcolar.

articol-26-3

Acum atitudinea lui faţă de educaţie, faţă de şcoală este total diferită. Lipsa unor abilităţi psiho-socio-emotionale au dus spre un sigur eşec şcolar. Acum, prin achiziţionarea acestor abilităţi a învăţat să adopte
comportamente dezirabile adecvate contextelor sociale, să aibe încredere în forţele proprii, în propriile calităţi, să comunice eficient cu cei din jur, să înveţe pentru a fi fericit.

Aceste activităţi de autocunoaştere şi dezvoltare personală, şi-au însuşit aceste abilitaţi care îi vor ajuta să se integreze atât în mediul social, cât şi în cel şcolar. Prin activităţile acestor ateliere, de dezvoltare a deprinderilor sociale, de relaţionare şi comunicare cu ceilalţi, de însuşire a bunelor maniere, l-au ajutat să renunţe la comportamentele agresive, indezirabile, inadecvate, şiş a adopte comportamente adecvate social, nonagresive şi dezirabile. Creşterea stimei de sine” şi eu pot…, şi eu sunt capabil.., şi eu sunt valoros…”

Tot în cadrul acestor ateliere de autocunoaştere şi dezvoltare personală au fost învăţaţi că încrederea în forţele proprii este importantă în atingerea scopurilor pe care le urmărim; în cazul nostru reducerea absentelor, promovarea disciplinelor şcolare şi îmbunătăţirea relaţiilor cu cei din jurul nostru. Pentru atingerea acestor obiective nu este de ajuns doar să credem în forţele proprii dar şi să conştientizăm importanta efortului cognitiv.

Naiman Ileana
instructor – psihopedagog

Print Friendly

Leave a Reply

Centrul Educaţional Egalitate de Şanse (nr. 132/07.11.2014/SEE), proiect finanţat în Apelul LOCAL din cadrul Programului RO10 "Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi iniţiative locale şi regionale pentru reducerea inegalităţilor naţionale şi pentru promovarea incluziunii sociale", program derulat în cadrul Mecanismului Financiar al Spaţiului Economic European (SEE) 2009-2014. Program finanţat de Granturile SEE 2009-2014 şi administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială.



www.granturi-corai.ro



www.frds.ro



www.eeagrants.org

Conţinutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a FRDS şi a Granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii şi coerenţei informaţiilor prezentate revine iniţiatorilor website-ului.